tirsdag 26. november 2019

Krakow botaniske hage

 Jeg har vært så heldig å kunne besøke flere botaniske hager i år og denne måneden var vi en snartur i Krakow Botaniske hage.

Selv om kalenderen viser langt ut i November er det en hyggelig opplevelse å besøke denne botaniske hagen.  Selvfølgelig er de fleste blader falt til bakken og stauder er visnet. -  Jeg var spent på om det var noen bregner som var fine ennå.

Det første som fanget vår interesse var en flott busk som heter Cunninghamia lanceolata som sto i flott høstsol rett ved inngangen.




Cunninghamia lanceolata





Krakow botaniske hage ligger ca 15 min fra Gamlebyen.

Hagen ble grunnlagt i 1783 og er på 10 mål.

Jeg tok meg ikke tid til å besøke de flotte palmehusene m.m



.









Fint oversiktskart flere steder i hagen.


 Jeg har ikke tatt mange oversiktsbilder - men konsentrert meg om det som fanget interesse nå så sent på året.    De hadde plantet mange berberis som var utrolig flotte med høstfarger.  Mange av tuene var klippet.



Et teppe med primula med flott høstblomstring.



Euonymus grandiflourus var så flott med hengende blader og frukt. 




Hamamelis mollis var utrolig lekker i høstfarger.


 
Store tuer med en favoritt, Asplenium scolopendrium,  var overalt i hagen. 


Dryopteris filix-mas var også å finne i lekre tuer.






 Polystichum aculeatum.  Den har jeg fått kjøpt meg i år.  Den kalles falkbregne.





Polystichum setiferum 'Congestum'

Polystichum aculeatum


Polystichum setiferum 'Herrenhausen'




Polystichum braunii er en fabelaktig bregne.  




Arum maculatum hadde vakre blader.   Jeg har ikke noe erfaring med denne slekta i egen hage.



flere Asplenium i mange fantastiske former.


Callicarpa Americana 


Busken lyser flott opp. Vakkert med den gule bakgrunnen.

Viburnum farreri


En herlig tue til med Asplenium - ser at de også kaller den Phyllitis -   Flotte sporer på baksiden.






8 kommentarer:

  1. Hadde regnet med at det ikke var så mye å se på denne tiden, men der tok jeg visst feil gitt. Flott den botaniske hagen, med mange fine planter, og ikke minst bregner! Hilsen Solveig S

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er MYE å se i en botanisk hage nesten året rundt!!! :-)

      Slett
  2. Hei Torill

    Ja den botaniske i Krakow er absolut et besøg værd!
    Morsomt at se billeder fra en helt anden årstid:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  3. Hallo Karsten - så hyggelig at du titter innom :-) Ja det er utrolig mye gamle flotte trær - skulle ha vært der i mai/juni!
    Ha en flott uke du også!!

    SvarSlett
  4. Tittar särskilt på ormbunkarna - det finns många vackra. Jag ska skicka iväg en önskelista till en plantskola snart och hoppas få napp på några. Phyllitis är det gamla släktnamnet som senare blev Asplenium. Jag odlade Cunninghamia några år men den var alltid på gränsen hos mig och har försvunnit nu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Carina - så artig at du har dyrket Cunninghamia - hvor bor du i Sverige? Ja jeg har mye bregner /ormbunkar i mine bloggposter :-)

      Slett
  5. Oi, så mye fint det var der fremdeles! Det hadde jeg ikke trodd. Ha en fin søndag! :)

    SvarSlett
  6. Ja det var mye fint der - ha en fin søndag du også! Hilsen Torill

    SvarSlett