tirsdag 5. juni 2018

Flere marisko - "cypper"

Under over alle under - nå blomstrer min Cypripedium guttatum!!!!!

Den fikk jeg byttet til meg med et oliventre i 2014.  Hos meg har den ikke 'tatt av' - noen sier at den kan spre seg med rotskudd.  I fjor flyttet jeg den til et litt mer lyst sted og da kvitterer den med en ganske liten blomst.  (bildet er tatt nært!)  C. guttatum vokser fra Alaska til Uralfjellene i Russland. Den kan også finnes i Kina (Himalaya). Kan være endel variasjon på blomsten.


Cypripedium Inge


Vakre Cypripedium Inge.  Den er også mange år  og har fått ett nytt skudd for hvert år.  - Vokser sakte men sikkert (!)  Dette er en krysning mellom parviflorum x fasiolatum.

Cypripedium Mountain King
Denne er en Frosch seleksjon.  Den er hardfør ned til 30 minus.
(seleksjon fra Sebastian - C. parviflorum v parviflorum x montanum)
I år kom det to blomster - ganske lekker med lange vridde petaler.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar