mandag 18. juni 2018

Bli med langs bekken og dammen


 Å gå langs bekken og dammen er meditasjon.

Jeg går mange runder hver dag og oppdager stadig små ting som er nytt fra dagen før.

Artig å følge dyrelivet.  En frosk hopper raskt ned i bekken og gjemmer seg og veps og andre insekter er nede og drikker.  . Vannløperne med lange bein løper på vannoverflaten. Mange fugler er nede og drikker og bader hver dag.  Veldig fint å ha en grunn "strand" eller steiner slik at fuglene kan gå ut for å drikke.

Ajuga Mini Mahogany
 Det er en mindre slektning av vanlig Ajuga og er en fin bunndekker.
Den vokser veldig fint ved kanten av bekken.
Mer om bregner seinere - denne ser nesten ut som plastik - lekker. 

Jeg har plantet mange planter rett i bekken.
Dette for å rense vannet og gi frodighet.







Jeg er så glad i clematis og dette er en av de som kommer høyt opp på lista,
Clematis 'Kajsa'. 
Den kryper utover steinene på dammen og har en kompakt vekst.
Duftende blomster. 






Myrull er fin ved dammen. (Eriphorum)
Husker jeg var så fasinert av disse pusehodene når jeg var liten.






Dicentra 'King of Hearts'





Min minste "mini":  Lewesia - L. columbiana




En elegant klatreplante som har det vanskelige navnet
Schizophragma hydrangeoides 'Roseum'





Gleditsia tricanthus 'Sunburst'
Synes den er så lett og fin, med et lyst og elegant bladverk.
Har mistet en fra før så får se hvor lenge den klarer seg hos oss i sone 4.
Den jeg hadde tidligere ble plantet inntil huset, men der var det endel trekk
 - nå har jeg funnet en lunere plass

.  






En gammel glasskavle er fin mot vannflata.




Vakker primula som jeg har fått av en hagevenn, Bodil.
Den heter Primula bullyana og er en etasjeprimula. 



Rhododendron 'Gristede'  er blitt stor og flott. 
Det er en dvergform som ble kjøpt hos Sven Myrvold plantskole i -96.



7 kommentarer:

  1. Det er så flott langt bekken og dammen din, skjønner at du koser deg der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vann i hagen er en skikkelig vitaminsprøyte - du har jo den samme gleden hjemme :-)

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  2. Takk for en nydelig tur langs bekk og dam. Fantastisk fint. Jeg er så glad i stein og vann, spesielt i kombinasjon. Der har du nok mange gode stunder. Til å få sjelefred av.
    Jannicke

    SvarSlett
  3. Ja sjelefred er sant! Takk for hyggelig kommentar.

    SvarSlett
  4. Åh, så flott! Og inspirerende. Tenk å få det til så fint rundt bekken. Her var det mye å tenke på. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  5. Tusen takk skal du ha. Ja jeg har virkelig mye glede av bekk.

    SvarSlett