mandag 20. mai 2019

Magnolia cylindrica x 'Norman Gould' blomstrer for første gang



Magnolia cylindrica x Norman Gould ble kjøpt inn i 2009 på Ramme Gård fra Tommy Ahneby.  
Den har en nett og fin krone og jeg har ventet hvert år på knopper.  I år skjedde underet!!





Ganske lekker blomst.  Den har ikke blitt skadet av frosten fordi den er litt seinere enn Vadas Memory og Galaxy.








Frittilaria hermonia amana
fra Garden Living - spennende.




Tulipa sylvestris - har begynt å spre seg men i dette bedet skal den få stå.
Jeg liker så godt denne elegante villtulipanen.






En av tuene med Trillium grandiflorum.  De er virkelig vakre.



Herlig rugg!! Jeg er så glad i disse.




Adiatum pedatum har våknet til liv ved bekken.




Tulipa kolpakowskiana




Trillium cuneatum





Trillium grandiflorum 'Gøtheborg Pink' er ny og har en vinter bak seg i hagen.


Trillium tarda








Jeg har fått en tue med Trillium - mulig det er Trillium erectum men blomstene er større enn min gamle tue. Ikke helt enkelt å bestemme Trillium slekta. 

Her kommer en blomst til på Magnolia Galaxy






Fritillaria pallidiflora blomstrer i veggen ved Veslestua.




Magnolia 'Leonard Messel'


Ranunculus amplexicaulis




Ei tue med Trillium vasseyi  - kraftige fine planter. 





5 kommentarer:

  1. Fin blomning du har hos dig nu. Kikade in här för jag googlade på 'Norman Gould'. Men din ser ut att vara en korsning M cylindrica x 'Norman Gould' eller förstår jag fel? Trillium korsar sig väldigt lätt med varandra och det kan bli fantastiska blommor. Den sista är nog trots allt felnamnad. T vaseyi ska vara röd, finns vit variant, men framförallt så ska blomman hänga under bladverket.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  2. Ja det er en krysning. Jeg har skrevet det i teksten. Skal rette i overskriften.
    Synes det er vanskelig med Trillium. Jeg var med i en studiegruppe en gang vedr Trillium og jeg ble ikke mye klokere😀😀. Jeg lurte litt på vaseyi for jeg så på nettet at den var rød hengende. Tusen tskk. Hilsen Torill

    SvarSlett
  3. Et mirakel verd å vente på! Så mye annet vakkert som blomstrer hos deg. Jeg spør meg selv nok en gang, hvorfor jeg ikke har gått til anskaffelse av Trillium. Tror jeg har fått for meg at de er så vanskelig å få til...
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  4. Ja det er virkelig mirakel. Ja Trillium må du kjøpe!!! De er enkle å få til og gleder i mange år!!!!

    SvarSlett
  5. Så mye flott blomstring! Veli fine Magnolia og Trillium, men de har mange konkurrenter :) God helg!

    SvarSlett