søndag 20. mai 2018

Corydalis

Corydalis er vakker og finnes i utallige farger og størrelser.  De vanlige rosa har spredd seg kolossalt i hagen og jeg angrer litt for at jeg har latt de løpe løpsk.  De forsvinner av seg selv når de er ferdig blomstret av, men de tar over i bedene.


Corydalis Allani 'Enno'
Dette er en jeg har hatt siden 2011 som ikke sprer seg nevneverdig.









Jeg var så glad da jeg fikk en knoll av denne, Corydalis bracteata. 
Den lyser så flott opp. Imidlertid har den en evne til å spre seg like godt som den mer "skittenrosa".  - Etter 3-4 år så har jeg sikkert 100 av den spredt over hele hagen.   I år har jeg faktisk tatt opp endel knoller og satt utenfor uthuset til blomster enga jeg prøver å få etablert.  Der kan den konkurrere med kveke og løvetann. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar