torsdag 14. mai 2020

Ut og knipse i kaldt mai vær.


Iskald start på mai med frost, snø og mye vind.  - Men må gå rundene i hagen hver dag og nyte av alt som har kommet opp.

En fordel med det kalde været er at  blomstene står mye lengre.


Nå i disse rare tider med Corona får vi nyte hagene til hverandre på FB og blogg.

Det blir nok ikke store grupper med hagefolk som kommer på besøk i år - men mindre grupper på 2-3 med Corona avstand må vi få til!






Fritillaria hermonia amana er ca 50 cm høy og vakker.  Tåler vind og frost veldig godt.
Disse kan jeg godt ha en stor gruppe av ved dammen!





Jeg elsker lønner og dette er den første lønnen som foldet ut bladene i år.
Den heter Acer tschonoski




Trillium grandiflorum 'Gøteborg Pink' kommer med blomster i år også.
Bladverket er veldig flott og mørkt - spennende plante.










Det er så vakkert rundt bekken - jeg må gå mange runder langs den hver dag.  Her har dobbel bekkeblom - Caltha palustris fl.p kommet i blomst. Den er plantet rett i bekken men trives like godt ved siden av.  Veldig takknemlig plante som jeg har hatt i mange år.




Pieris kommer med flotte nye skudd som er ill røde!! Trives ved dammen.



I et surjordsbed bortenfor dammen står en Shortia slektning - Berneuxia tibetica.   Er så glad for at denne har etablert seg. Håper den kan slippe noen små frø nedover den lille skråningen den står i.








Forskjellige primula blomstrer i store tuer ved bekken.


Her er en bekkeblom til - Caltha leptosepala.  Denne ble sådd 2015 og står på en litt våt plass ved bekken.  Frosten har tatt noen av blomstene men ser at det kommer flere nye under.   Bladverket er frodig og fint.




'Øyer' i dammen. På den ene øya kommer en liten Dactylorhiza - jeg satte en bitte liten spire der i fjor inspirert av Ian Young i Scotland og den kommer fint i år.




Acer palmatum 'Katsura' er også tidlig med å folde ut sine vakre blader.
Hele busken er vakker rødoransj nå tidlig i mai. En av mine topp 3 favoritter blant japanske lønner.






Her står den og pryder foran 'Veslestua'.  Når vi slår opp dørene i stua kan vi sitte å nyte fargene på 'Katsura'.




 Skikkelig blikkfang i hagen!




Rododendron 'Gristede' med sine blå blomster.
Den har blomstret trofast siden 96.  Den ble kjøpt hos Myrvold Planteskole på Jessheim


Jeg har stammet den opp og grenene er kronglete og vakre.  Under er det et teppe med gjøksyre eller survaffel som vi sa når jeg var liten.  Husker vi plukket og spiste bladene på skogsturer.  Oxalis acetosella heter den og har en lys grønn farge.  Den er nok en ivrig spreder men akkurat her synes jeg den er fin!



 Jeg fikk overta et hengehjertetre - Cercidiphyllum japonicum pendulum fra Drøbak.  Den ser ut til å trives i kaldere strøk og er så fin når bladene kommer på våren.




Magnolia 'Galaxy' er også i ferd med å åpne siden vakre blomster.

Magnolia 'Wadas Memory var først ute med blomster 
og sto i mange dager med flotte blomster men så tok frosten over og blomstene ble brune.



En Anemone variant som jeg liker godt.





Prosjekt med fjerning av en del løk og forskjellige 'veiser' i hagen:



Når du har hatt en hage i 30 år så blir det enorme mengder av løk og veiser. Det er jo et utrolig vakkert teppe under våren og jeg lar de stå på mange steder.

Vanlig Scilla siberica - russeblåstjerne er utrolig fin - men jeg må virkelig advare mot å plante den overalt!!! Den sprer seg helt kriminelt!  I mange år har jeg forsøkt å samle de på 1-2 bed men nå må jeg gå hardere til verks.





Slike tepper med Chionodoxa kan være utrolig flotte men etter noen år blir de et tett dekke og - og vokser over små skatter.  Formerer seg utrolig mye!!



Denne Jeffersonia dubia (Plagiorhegna dubia)  var helt dekket av Chionodoxa og Corydalis.


Her har forskjellige gulveis tatt hele bedet - Anemone ranunculoides - både enkle og doble. Jeg synes det er vakkert og flere steder skal de få stå.


Utrolig flott med disse teppene men når det står små skatter som Cypripedium rundt om som nesten drukner i 'veiser' så må noe gjøres!!!



Jeg har fylt opp 5 trillebårlass med Scilla, Chionodoxa, forskjellige 'veiser' og Corydalis.
Tar selvfølgelig vare på noe Corydalis med flotte farger, men må ta vekk mengder med den vanlige litt skittenrosa.




Dette bedet var helt fylt med Scilla og Corydalis samt Chionodoxa og den truet med å gå videre i plenen!!



Alle disse trillebår-lassene har blitt kjørt utenfor hekken og plantet der.  Kommunen har et grøntområde der hvor jeg har fått lov å plante.  Det er asfalt på alle kanter der så jeg tror ikke det kan spre seg videre!   Jeg har spadd opp en del Cardamine også -blant de ivrige.


Her var et bed som var fylt til randen av blå  Chionodoxa - Tror den skal bli fin som teppe i plenen utenfor!!!






Hvitveisen i forskjellige former får lov å bli - den er jo så vakker.
Men, ser at den også vil erobre sin plass - her er et bed jeg har mye mose i og hvitveisen - den doble - stormtrives!!!





8 kommentarer:

  1. Ingen have kan helt klare sig uden indgriben. De første år kan løgene ikke sprede sig hurtigt nok, men pludselig en dag må de udtyndes, for ja: Nogle af dem kommer overalt!! Dine rensede bede ser fine ud og med god plads til de små lækkerier.
    Aceren og bænken er virkelig eye-catching.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er veldig vakkert med blomsterenger så nå når jeg har fått lov til å plante alle løk og knoller på kommunens område så gleder jeg meg til å se.
      Takk for hyggelig tilbakemeldinger :-)

      Slett
  2. Veldig mye fint i hagen din nå:-) Tror jeg får gå hardt til verks mot Scilla neste vår. Den er flott i et par skråninger, men kommer jo opp overalt...
    Godt at du kan se hagen innefra nå som det såpass isende kaldt:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja i år er det krig! Scilla, Chionodoxa, Anemoner - spes gulveis som er skikkelig aggresiv, Cardamina……
      Men - det skal bli fint på kommunens område til neste år når alt dette kan blomstre - hulter til bulter!

      Slett
  3. Hei Torill

    Superlækre sager du viser!
    Og ja, nogle må jo begrænses, specielt anemonerne har jeg selv haft problemer med - og liljekonvaller!
    Flot tue af Jeffersonia dubia, og ja hvilken imponerende Trillium!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er veldig glad i Trillium!!! Trillium grf 'Gøteborg Pink' kom jeg over for to år siden og den er så vakker. Den har veldig mørkt bladverk.
      Ha en fin helg!

      Slett
  4. Skal ta meg en tur rundt på hagesentrene her og se om jeg finner Jefferson Dubio, trenger noen flere bunndekkere og har googlet meg fram til den, hvordan tror du den vil være sammen med Hosta, vil den tåle mørket gjennom sommeren? Ha en fin nasjonaldag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett