søndag 20. oktober 2019

Vakre høsthagen - 1

Lønner, bregner og siste blomstring - 

knipset for 2 uker siden. 

Så heldige vi er som har en høsthage å jobbe i!!! 

Og - snart kan vi nyte mørke kvelder med stearinlys og strikketøy!



Og - kjære venner - gå ikke glipp av møtet i Blomstervenners Klubb på tirsdag 22.10 med Peter Knutsson - 'Våtbedder' - Gleder meg!!!   

Jeg har laget flere våtbedder i hagen opp igjennom årene på grunn av store trær og mye røtter. 






Vakre Acer 'Dissectum Palmatifidum' 



  En liten juvel, Adiantum pendatum 'Impricatum' syn 'Minor'  -







Eunonymus alatus 'Compactus' gir mye farge i mosebedet.





Dryopteris 'Affinis Christata'







Muckdenia rossi er en fin bunndekker med fantastiske høstfarger. Den tåler imidlertid ikke så mye frost før den kollapser.


Aster divaricatus - Eurybia divaricata - er tuktet i potte. 
Blomstrer storveis på denne tida.   









Clematis Mrs Cholmondeley er veldig sein hos meg.
Veldig fin gave fra Drammen Hagelag for noen år siden. 
I fjor tørket den helt ned og jeg er så glad for at den har kommet opp igjen!





Polypodium vulgare 'Cornubiense' er en artig variant av vanlig sisselrot.



Her er den vanlige sisselrot - Polypodium vulgare



Her har jeg en stor Polypodium vulgare som vokser på fjellet hos meg -
den er ikke veldig kravstor - bare litt mose rundt beina.  










Dryopteris dilatata 'Lepidota Cristata'
Geittelg blir en vakker tue.  





Acer japanicum 'Aconitifolium' er bare så utrolig lekker-
Den står inntil en gammel furu og er et skikkelig blikkfang.




Acer -tschonoski med lysende røde stilker.








 Acer palmatum 'Starfish'er virkelig lekker.  Bladene krummer seg litt - derav navnet.












Jeg er så fasinert av frøhoder av Clematis - utrolig mange flotte....




En etternøler - Clematis 'Fay'.  En viticella som slynger seg ivrig i trærne.  Jeg liker den så godt!







Frø av Magnolia sieboldi


og av Anemonopsis macrophylla - ser ut som fugler som har møte.








Clematis 'Minuett' er også en ivrig klatrer.


Månestråle har kollapset nå av frost men var veldig fin iår!















Og tilslutt - Acer japanicum - selvsådd for mange år siden.  Den er bare så lekker - både tidlig på vår og seinhøstes.





8 kommentarer:

  1. Så mange vakre bilder og så spennende å se bloggen din. Her var mye til inspirasjon for fuktige områder. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha Liv, så hyggelig at andre kan bli inspirert! Jeg koser meg utrolig mye i hagen!
      Ha en fin uke!

      Slett
  2. Hei Torill

    Det var dog en lækker bregne: Adiantum pendatum 'Impricatum'.
    Den har jeg lige måttet sætte på min liste.
    Flotte sager du viser!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  3. Hallo Karsten. Ja og så har den ett navn til - 'Minor' det er en lillesøster til Imbricatum :-)
    Det er en liten fin bregne.
    Takk skal du ha! Ha en fin uke du også!
    Torill

    SvarSlett
  4. Så mye fint, og alle bladene, artige de grønne øverst. Jeg må flytte månestrålen min hvis jeg vil ha blomstring, tror jeg. Det får bli neste års prosjekt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingeborg. Jeg har det veldig skyggefullt i hagen - månestrålen rekker å blomstre hvert år. Den er ganske gammel.
      Ha en fin uke videre!
      Torill

      Slett
  5. Fantastiske høstfarger og mye fint i den vakre hagen din. De lønnetrærne er jo bare helt nydelige! Neste år må jeg visst studere frøkapslene på Anemonopsisen litt bedre ;-). Hilsen Solveig S

    SvarSlett
  6. Hallo Solveig. Ja lønner er toppen!!! Jeg har sådd en del så flere blir det!
    Ha en fin uke!
    Torill

    SvarSlett