søndag 22. september 2019

Planteøyer i dammen - kjøttetende planter

Jeg har en fasinasjon for mose og myr/fuktige områder.  Forsøker å lage forskjellige habitater for planter som vil ha det vått.   Ved siden av dammen finnes en sump hvor jeg har plantet bl.a. Dactylorhiza som stortrives sammen med primula og annet smått.

Nå har jeg et eksperiment med planteøyer i dammen.  Den ene "øya" består av moseflak/torv i en type stålramme og en annen er bare å plante i mose på en stein uti dammen.

Så er jakten i gang for å finne planter som trives på planteøyene.  Gleden var stor da jeg i sommer kom over Sarracenia, fluetrompet,  og to forskjellige Drosera - soldogg på norsk.

Plantene er kjøttetende og tiltrekker seg fluer. De elsker sol og jeg håper de kan klare seg i dammen - jeg har litt begrenset med sol på grunn av store trær.

Må se på dette prosjektet som et eksperiment :-)













Er ikke naturen fascinerende -  stilken til Drosera som ruller ut en blomsterknopp!!?




Her er Drosera - soldogg   Vakre røde kjertelhår med små dråper på tuppene. Tar seg riktig godt ut i den fuktige mosen.




I Norge finnes  3 soldogg arter:  Drosera longifolia - smaldogg, Drosera intermedia - dikesoldogg, og Drosera rotundifolia - rundsoldogg.

Jeg kan ikke nok om slekta til å vite hva jeg har kjøpt  -på lappen sto bare Drosera.

Bladene har røde kjertelhår som skiller ut ei veske som løser opp insekter som setter seg fast på bladene.  Soldogg vokser på næringsfattige myrer i Norge opp til Troms.











Her er planteøya med Sarracenia, og to typer soldogg.  Har også plantet inn en Primula rosea - rosenprimula.


Primula rosea vokser naturlig i Himalaya i våte/fuktige områder.  Den har jeg hatt i to år i sump ved siden av dammen.  Den er vintergrønn. Prøver å se om den trives på "øya".









Artige "skapninger"....

















Her er den andre Drosera jeg fikk tak i.   Utrolig fin med hvite kjertelhår. Den kan ligne på smalsoldogg men ser at den har røde kjertelhår - må sjekke opp hva dette kan være.



Kanskje noen kan hjelpe meg med å bestemme ?















Den røde planten midt på øya er Sarracenia - fluetrompet.  Mulig det er  S. purpurea.  Jeg leser at den regnes som hjemmehørende i Nord Amerika.   Den skal være herdig i sone H3 og skal klare seg på kysten nord til Trøndelag.  Ja ja - vet ikke om den er her til våren!  Jeg må glede meg med den nå!!

Skal prøve å få tak i Sarracenia flavum som skal være herdig. 
Var så heldig å se den i hagen til Roland Gustavsson i sommer og den var flott. 
Skal vise bilder senere.



Trakten har skikkelig fine farger og mønstre - med lokk på toppen.


Sarracenia skal trives på fuktige myrområder.  Bladene er traktformet og er "fangstblader".  De lokker til seg insekter og innerveggen er glatt og innsekter faller ned i en væske på bunnen.

Naturen er underfundig.....








De hvite vannliljene har blomstret hele sommeren.  Synes de er så vakre!







I år blomstret den rosa vannliljen også for første gang.  Hadde helt glemt at jeg kjøpte en rosa....




Den andre plante "øya" i dammen er en enklere sak - bare en mosestein.
Her har jeg delt og satt den ene Drosera planten.  Har også satt en liten Dactylorhiza knoll for å se om den trives.






"Øyene" ligger ved stranden slik at jeg kan stå på steiner og følge med.











Her er en liten pytt jeg har laget i hagen - jeg kaller den lille Trollvann fordi den er så mørk og hemlighetsfull.   ( Trollvann er et vakkert vann som ligger på Årvoll - gått mye der for mange år siden.)

Her har jeg plantet en stikling av Drosera i en torvblokk samt at jeg har sådd to forskjellige Drosera - D. anglica og D. linearis.

Jeg har for sikkerhets skyld sådd de to inne også - de har spiret i fuktig sand i en plastikboks med lokk. Plantes ut til våren hvis de klarer seg gjennom vinteren inne.




Hvis noen har kjøttetende planter - herdige til å ha ute - så kjøper jeg gjerne.
På ønskelista står tettegras.

4 kommentarer:

  1. Hei Torill

    Fantastiskt og flot det du har skabt!
    Super idé med disse øer.
    Tror faktisk jeg har tettegras -Vibefedt- ved huset i Värmland - vil se efter næste gang.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Karsten. Tusen takk for hyggelig kommentar. Ja tettegras ligger på ønskelista :-)
      Så artig at du har hus i Varmland! Ha en flott uke! Torill

      Slett
  2. Så flott, skikkelig kreativt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Ingeborg. Tusen takk. Ja - du vet jo hvordan det er med hage - jeg får skikkelig energi av å drive ute og kreere noe!!! Ha en fin uke! Torill

      Slett