mandag 5. august 2019

Clematis og Hortensia i skjønn forening.

Jeg har en veldig "grønn" hage med mye bregner, mose og lønn - for ikke å glemme hosta som fyller ut alle hull etter vårløker m.m. Godt at jeg har samlet litt hortensia og clematis - de lyser opp i juli/augusthagen. 

  

Her er Hydrangea serrata ssp yezoensis med vakre blomster.  

Den kommer fra Japan 


Her er samme blomst med rosatoner for etpar uker siden





Clematis 'Durandii' har jeg hatt i mange, mange år.  Den kommer trofast igjen hvert år.  Liker den så godt.  Det er en som ikke klatrer så den får vokse inntil en barlind.  
Må ha litt hjelp til å holde seg på plass.





Daphne sericea blomstrer for første gang.   

Jeg var ute en sen kveld med lommelykta for å se etter noen andre kryp og da så jeg at denne plutselig hadde blomster!  - Hadde ikke fått med meg at den sto i knopp heller!!

Så vakker!! - Glad for at jeg fikk en liten stikling av Geir Moen!




Ikke store planta og helt herdig.  Har ikke dekket den noen gang. 






Dette er Hydrangea 'Dharuma' som vokser inntil terrassen.  

Lav og fin. Blomstervepsen elsker den. 





Clematis 'Rouge Cardinal' har vært i hagen i alle år.  

Kommer trofast tilbake med sine vakre kronblader.





Denne busken har vært utrolig fin og frodig i år.  Er nok alt regnet som har gjort det. 

Ikke så veldig ofte å se denne - skjønner ikke hvorfor den ikke er mer i produksjon/salg.  

Holodiscus dumosum - asalspirea.  

Kjøpte den fra den lille, spennende planteskolen til Gunvår og Jostein i 1995.

Biene elsker den.




Clematis 'Multi Blue' - Jeg trodde jeg hadde mistet denne da jeg flyttet den for noen år siden.    Plutselig blomstret den langs fjellskjæringa hos meg i år.  Jeg flytter en del rundt på plantene og vet ikke bestandig hvor jeg har de.  Så står de kanskje grønne (furter) noen år før de blomstrer igjen. 

Her er et tidligere stadium - spennende klematis!






Clematis 'Margot Koster' er en viticella og vokser kraftig. 

Må finne et større stativ til damen.



Dette her er en 'berømt' Clematis her hos oss på Jessheim  - den kalles  Clematis 'Myrvold'.  Sven Myrvold planteskole og gartneri har hatt denne i mange år.  Vet ikke om de har funnet ut opphavet til denne nå men de har i allefall denne for salg hver år.  

Jeg synes den kan ligne på en krysning mellom Clematis integrifolia og 'Durandi'.

Blir ca 2 meter hos oss og står lenge på sommeren med flott bladverk.



 

Mange av liljene mine har hatt besøk av liljebiller og jeg har ikke prioritert å ta de!!!




Dette er en liten 'ikke klatrer' som står så fint over en barlind - den er vel ca 1,3 høy.  

Mulig navnet skal være Clematis integrifolia 'Fascination'  

Ser at den har dukket opp et par andre steder så den frør seg. 




Clematis 'Hagleys hybrid' er også en trofast plante.

Den ble kjøpt hos Myrvold i 1990 og blomstret trofast hvert år.

Nå ligger den utover fjellrabben. 






Clematis integrifolia er en staudeklematis på ca 75 cm.  Den må støttes opp.





Clematis viticella har klatret høyt opp i furua!!!




Schizophragma hydrangeoides 'Roseum' er i slekt med Hortensia :-)

Står ved dammen i veldig skrinn jord.  Skal prøve å holde den lav slik at den blir skulpturell. 




Clematis 'Arabella' på fjellet!!!



På veggen ved verandaen - vokser en gammel clematis - 'Etoile Violette'.  Den er en veldig villig plante som jeg har flere plasser.  Jeg har flyttet den og så har jeg ikke fått opp hele rota - noe som resulterer i at den kommer opp igjen på gamle steder.







Til slutt noen storblomstret Clematis som blomstret tidligere på våren :

Clematis 'Miss Bateman'




6 kommentarer:

  1. Hei Torill

    Det var unægtelig en flot samling - mange rariteter og lækre sager!
    Clematis er en fantastisk slægt:)

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
  2. Hallo Karsten. Tusen takk - ja Clematis er det mye glede i!!! Jeg har noen veldig små clematis også - C. scottii og C.tenuiloba. Det blir spennende om jeg får sistnevnte gjennom vinteren fordi den er ny i år. :-)
    Ha en super uke du også. Gleder meg til å lese siste innlegget ditt - har ikke fått gjort det ennå.

    SvarSlett
  3. Du har så mye fint, og utrolig mange flotte klematis. Jeg har også det sånn at jeg flytter rundt på planter og mister litt oversikten, selv om jeg prøver å være flink til å notere flyttesjauen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hyggelig - takk. Ja det er noe av det å ha hage - at vi flytter og ordner. Jeg har samlet i mange år og da blir det ofte rotete. Jeg jobber med å finne kombinasjoner som kan bli fint.

    SvarSlett
  5. Mange vakre bilder av klematis.
    Men jeg festet meg spesielt ved Daphne. Jeg har hørt navnet før, men ikke mere enn det :)

    SvarSlett
  6. Hallo Martin - tusen takk for hyggelig kommentar :-) Daphne er en spennende slekt - På norsk - tysbast - vi har en som heter Daphne mezereum som vokser vill opp til Nordland.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett