tirsdag 14. august 2018

Eucomis har kommet for å bli hos meg!

Eucomis kommer fra Sør Afrika og tilhører Hyacintfamilien. 

De trives i full sol på varm plass. 
Eucomis bicolor

Bladene kommer ganske raskt på våren og danner flotte bladrosetter. I juni kommer de vakre blomsterstandene med en topp som ligner på små ananas – derav navnet ananaslilje. Blomstene kommer på tykke stilker som står godt og er en flott plante utover høsten.  

Jeg jobbet hos Myrvold Planteskole i 1995 og fant en pose med Eucomis bicolor som ikke hadde blitt solgt. Husker de så litt uanselige ut på pakken – med sine gulgrønne blomster, men disse måtte jeg prøve.
Disse løkene har jeg hatt glede av i alle år etterpå. 
Løkene overvintrer i potte i kjeller og tas frem i april/mai. Jeg planter løkene slik at de stikker opp over jorda – synes det ser flott ut.   Potta settes rett ut, noen år sorterer jeg ut små sideknoller som settes i egen potte.
I 2015 satte jeg ut en del i bed sammen med Heuchera –  ganske lekker kombinasjon.    Disse kom dessverre ikke opp igjen 2016.   Jeg var i en hage i Sverige med samme klimasone som plantet knollene ca 10 cm dypt i bed med grov grus over. 

Jeg har hatt mange spørsmål fra besøkende i hagen som lurer på hva slags planter dette er.
Det finnes flere typer av Eucomis og samlergenet slår selvfølgelig ut.  
I 2011 fikk jeg kjøpt en knoll av Eucomis automnalis på Chelsea Flower show. Den blomstrer med hvite blomster og er ganske lekker.
Senere har jeg også fått kjøpt (hos Myrvold) en knoll av Eucomis humilis «Twinkle Star» -og den blomstrer med rød stilk/blomster.

Siste tilskudd heter Eucomis vandermerwei - se under. 
 Disse løkene er veldig hardføre – tar til takke med vanlig jord og tåler godt tørke selv om de nok blomstrer mer med vann og gjødsel.   Oppbevares frostfritt og tørt.  Formeringsideløker eller  frø. Har lest at man kan ta bladstiklinger.

(Jeg skrev dette tidligere i "Blomstervennen" - bladet til Blomstervenners Klubb)




Eucomis bicolor fra 1995






Eucomis vandermerwei






Ganske morsom!









Eucomis automnalis



Ganske lekker i hvit. 









Tvinkle Star før blomstene har åpnet seg.




Twinkle Star begynner å vise blomstene. 








Ganske fin når blomstene har åpnet seg helt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar