søndag 14. oktober 2018

Den magiske høsten fortsetter







Eucomis har fått en lekker høstfarge på de ananaslignende blomstene sine - denne heter Eucomis vandermerwei.






Favoritten - Acer shirasawanum!






Acer x 'Ample Surprise har fått en lekker oransje farge.  Det er et oppstammet (podet) kompaktvoksende tre.







 Acer palmatum 'Garnet'  har virkelig fått den magiske fargen.  Den skinner i hele hagen.
Fint med vintergrønne farger ved siden av - her er en stor tue med julerose og en apeskrekk.
Til venstre står en Acer palmatum 'Dissectum Flavescens' med lekker gul farge og dypt flikete blader.






Acer palmatum 'Inaba Shidare' er virkelig et toppers tre.   Har bundet den opp ganske høyt men nå skal toppen få falle utover.




Utrolig lekker høstfarge.


 
Acer 'Katsura' er virkelig et funn.  Vakker i alle stadiene fra vår til høst.





Kompaktbeinved sammen med mose.....





På gårdsplassen har vi en kjempestor gammel rogn, Sorbus 'Decora' som er veldig fin.  Store frukter på sommeren.  Sidensvansen pleier å raide den på høsten.



Dette er Acer japonikum - frøsådd.  Den er kanskje den vakreste - helt fantastiske farger i år.  
Denne ble sådd i 1994.





Acer palmatum 'Trumpenburg' er rød hele sommeren men får en skarpere farge på høsten.





'Trumpenburg sammen med Magnolia og Prunus 'Amanogawa' bak.









Her er hjortesumaken vår som døde og ble gravet opp.  Nå ligner den virkelig på en hjort med rota opp og grenene ned. 








Jeg har stammet opp hvitrogna og prøver å holde den nede slik at den ikke blir for stor.







Acer schirasawanum 'Moonrise' har vakre blader -  den har vakre røde bladspisser på våren.  Har nok hatt det litt tørt i sommer.

Jeg kjenner at lønneslekten gir meg et skikkelig kikk...…...







Acer japonicum ' Aconitifolium' er en fantastisk lønn!!!  Lekre blader.




Ginko biloba får fin gul høstdrakt.







Genetiana sino ornata  'Serenity' er veldig villig.



 Genetiana sino ornata - fin bunndekker under Rhododendron lutea.  Denne asaleaen har også fantastiske farger.



Dette må da være årets seneste vannlilje - nå midt i oktober.

Fredelig sitteplass øverst i hagen




Vi har en kjempestor gammel lønn (Acer platanoides) i hagen som er nesten som et tak.  Den legger et gyllent teppe over hele hagen.  Selvfølgelig mye jobb men jeg er så glad i denne.  I sommer var den uunværlig med god skygge over hagen når det var så tørt.  Da tenkte jeg på mange hager som ikke har gamle trær til skygge.  Og - jeg fyller komposten til randen men  kjører også  gressklipperen over store hauger på høsten og lager dryss til bedene.



Fraxinus ornus - Manna ask ble sådd for mange år siden.  Vakker.






Vakker liten berberis som bare skal være en tynn 'strant' ved bekken.
Den får magiske farger også. 



 Prunus serrulata 'Amanogava' har tatt på seg høstdrakten - Amanogava betyr melkeveien.




 Min gamle Gillenia trifoliata er fin inntil uthusveggen om høsten.




 På forsiden av uthuset har jeg en stor jernkrukke med et høyt gress - som jeg kjøpte på Eide -
Håper denne kan være flerårig - den har vakre røde blader på våren.  Aksene er veldig elegante.


Kan glede oss over høstfargene i stua også - her 'Trumpenburg' sammen med Magnolia 'Vadas Memory og Prunus serrulata 'Amanogawa'














5 kommentarer:

  1. Hvor pragtfuldt med alle dine høstfarver og -former. Som et smukt maleri at kigge ud på fra stuen. Jeg kan godt forstå du er betaget af alle dine Acer, men hvor er der også mange andre dejlige træer og buske. Må være herligt med et rigtig stort gammelt træ som tag over haven. Meget inspirerende for mig der netop et begyndt at anlægge en skovhave. Tak!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  2. Her var det utrolig mye fint. Fantastiske farger på alle disse trærne nå på høsten, og sikkert flott sommerstid også. Ha en fin søndag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelige kommentarer begge to. Det er så fint hvis bloggen kan inspirere andre også. Jeg synes jeg har verdens beste hobby!! - Og Ulla - lykke til med skovhaven!!!

    SvarSlett
  4. Usedvanlig fine høstfarger i år.
    Utrolig fin, den frøsådde.

    SvarSlett
  5. Ja den frøsådde er virkelig fin! - Jeg plantet den for mange år siden på gårdsplassen mellom to kummer. Trodde den skulle bli veldig høy - derfor ble den forvist til gårdsplassen. Nå angrer jeg på at den ikke står i hagen. Umulig å flytte. Ellers har høsten og fargene vært helt utrolige.

    SvarSlett