tirsdag 11. september 2018

Vandring forrige uke

Hengehjertetreet, Cercidiphyllum japonicum "Pendulum" er nytt i hagen og fikk en hedersplass.
Treet ble kjøpt av en venninne i Drøbak som ikke hadde plass til det.  Hun har hatt det i potte i sikkert 10 år så nå håper jeg det vil trives i kaldere strøk.
Iris er vakkert i dammen.
Hosta "Praying Hands" gir fin kontrast.
Viburnum furcatum har så vakre blader med finfordelte nerver. Den får bronsefargede blader vår og høst.
Picea koreana 'Silberlocke' er en fin liten gran som krøller nålene slik at den hvite undersiden synes.
Min vokser veldig uregelmessig og det liker jeg godt!!  Må innrømme at jo rarere jo bedre :-D
Konglene er som på vanlig koreagran - stående og flotte.  Fuglene liker å plukke disse fra hverandre på vinteren.



Apeskrekken - Araucaria araucana - vil den overleve en vinter til?  Er usikker på om den klarer Romeriksvinteren i flere år.  Treet kommer fra Argentina og Chile.  Ble kjøpt hos en grønnsakshandler på Jessheim i 2016 så den har klart to vintre.  Ja ja - vi får se.


Litt japansk inspirert - Hakonegress i grønt, lønn og litt stein.

Her har jeg plantet en pisk av en barlind - den skal klippes og formes videre -


Jeg er så glad i mose - vakre mosekledde fjellrabber og noen trinn.

Jeg drømmer om å ha druer i hele taket på terrassen.  Planta ble satt ned i 2007 og  har brukt 10 år på å vokse seg stor opp til taket.  Nå skal den formes innover taket slik at det blir frodig og grønt.  Taket består av kanalplater til drivhus. Drueplantene jeg har er kjøpt fra Rusvik og jeg ser ikke forskjell på de jeg kjøpte:  Vitis labrusca 'Spunga' og 'Hasansky Sladki'.



Liker å bruke røtter i hagen




Klippe klippe klippe
Dette var tidligere en uformelig busk ( Chamaecyparis ) 
For 4 år siden ble den trimmet og formet.

2 kommentarer:

  1. Takk for nok en flott tur gjennom hagen din. Gleder meg allerede til neste:)
    Jannicke

    SvarSlett