mandag 25. juni 2018

Dactylorhiza - marihånd

 Dactylorhiza - marihånd, er en slekt jeg er veldig interessert i.

Dette er Dactylorhiza maculata x fuchsii.  Morplanta ble kjøpt i 04. I år var den litt tuslete - bladene ble brune og ser ut til å visne. Tror det skyldes at jeg slengte på algomin gjødsel i bedet.   De pleier ikke å få gjødsel (!)   Da er det godt at det står noen avleggere rundt forbi.

Jeg er veldig glad i å dele - Denne sår seg også  - men det tar noen år å få opp i voksen størrelse.

Hvis noen har spennende  sorter Dactylorhiza /orchis å selge så si ifra til meg :-)
Fin ved siden av bregnen Adiatum pedatum ved bekken.
Ganske lekker i et dekke av myske og skyggesildre også.


Ganske fin ved bekken.




Her er en som står i en våt sone ved bekken.
Vannet får lov til å trekke inn i i en sprekk på fjellet hvor det er mose.
Forsøker å lage et litt "vill preg"her. 
Dette er en lysere Dactylorhiza - tror det er maculata.  Den har flotte prikkete blad og blomsten er blek rosa.

Jeg har laget en våt sone ved dammen også.  Her stortrives marihånd og andre planter som liker det vått!!!




Her ble det plantet en liten tue for noen år siden.  Den har voks seg stor og fin.
Den lille bunndekkeren i forkant er en Homogyne discolor.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar